Totuus laihdutuskuureista

5 ohjetta, jotka tekevät laihtumisesta vaikeaa, mutta joita lähes jokainen siitä huolimatta laihduttaessa toteuttaa.

“Syö vähemmän, kuluta enemmän”
“Älä osta herkkuja, niin et syö niitä”

Eikö kuulostakin yksinkertaiselta?

Jos olet joskus ajatellut, että laihtuminen vaatisi pieniä annoskokoja, kevyitä ruokia, herkkujen kieltämistä tai itsekuria, toivon tämän teksin vievän sinut kohti uusia ajatuksia!

Nämä ajatukset ovat olleet osa lähes jokaista kokeilemaani laihdutusmenetelmää, mutta uskon, että näiden ohjeiden noudataminen on itseasiassa ollut jopa suurin syy sille, miksi lopullinen laihtuminen jäi aina toteutumatta tai kokonaan aloittamatta:

Laihtuminen perinteisten ohjeiden avulla on liian vaativaa.

Liian vaativaa osaksi tavallista elämää.

Ei siksi, että mukavuuden halu tai itsekurin puute tulisi laihtumisen tielle, vaan siksi, että laihtuminen vaatisi lähes koko totutun elämän muuttamista, jotta se edes voisi onnistua.

Se vaatisi valtavaa tahtoa, “itseään niskasta kiinni ottamista” ja lopuksi vielä pitkäjänteistä omistautumista, jonka avulla pystyy melkein kuin suorittamaan elämäänsä täysin eri tavalla kuin on tottunut.

Laihdutettuani näiden ajatusten ohjaamana kymmeniä kertoja päätyen aina vain uudelleen osaksi sitä surullista tilastoa, jonka mukaan jopa 90% laihdutuskuureista epäonnistuu, päädyinkin lopulta lähes 30 kiloa alkuperäistä painavampana tekemään kaiken toisin:

Laihtumaan kieltämättä tai käskemättä mitään, tekemällä vain mukavia muutoksia, jotka tuntuivat aidosti hyvältä. Jopa niin hyviltä, etten ole vielä vuosien jälkeenkään luopunut “uusista” tavoistani.

Laihduin tämän vaivattomamman menetelmän avulla kaikki ylimääräiset kiloni kuin huomaamatta. Samalla elämäni muuttui paljon terveemmäsi, energisemmäksi ja kivuttomammaksi, joten muutosten avulla pystyn vihdoin elämään monella tapaa parempaa elämää. Se oli itselleni tämän muutoksen suurin hyöty.

Huomattuani, kuinka valtavan toimiva tämä menetelmä on, lähdin kehittämään sitä edelleen valmennukseksi, jonka avulla saisin potilaani ja asiakkaani ohjattua toimivammalle reitille kohti omaa hyvinvointia ja ihannepainoa.

Nyt toivon, että voisin tämän tekstin avulla auttaa sinuakin löytämään avaimet toimivaan elämäntapamuutokseen, jolla laihtuminen onnistuu ilman itsekuria tai äärimmäisyyksiä.

Tässä on siis viisi laihduttamiseen liittyvää myyttiä, joiden uskon olleen suurimpina syinä sille, miksi kaikki edelliset yritykseni epäonnistuivat. Lopuksi kerron vielä, mitä näiden sijaan voit tehdä onnistuaksesi vaivattomammin ja pysyvämmin. 🙂

Näiden uskomusten unohtaminen on mielestäni ensimmäinen askel kohti pysyviä tuloksia:

1. “Syö vähemmän ja kevyemmin”

Olin kaikkien laihdutuskuurieni seurauksena oppinut, että ruokaa pitäisi pystyä syömään mahdollisimman vähän ja kevyesti. Uskon tämän ajatuksen olleen yksi suurimmista virheistäni.

Nyt jälkeenpäin ymmärrän, että mitä vähemmän ja kevyemmin syö, sitä suurempi nälkä ja sitä enemmän tulee todennäköisesti lopulta syömään.

Nälkä on nimittäin niin perustavaa laatua oleva tuntemus, että sen vastustaminen itsekurin avulla johtaa helposti vain entistäkin suurempaan nälkään, jonka torjumiseen mikään määrä itsekuria ei lopulta tunnu riittävän.

Nälkä voi siis laihduttaessa olla jopa paljon suurempi uhka kuin esimerkiksi itsekurin puute, johon itse luulin yritysteni aina kaatuvan.

Siksi itsekurin haalimisen sijaan kannattaisi pyrkiä mielummin saavuttamaan jatkuva kylläisyys. Vain silloin pystyy nimittäin aidosti hallitsemaan syömistään ja toteuttamaan suunnitelmiaan.

Kylläisyyttä puolestaan ei saa aikaiseksi ainakaan syömällä “mahdollisimman vähän ja kevyesti”.

2. “Korvaa kaikki epäterveellinen terveellisellä”

Oletushan on, että jos nykyiset tavat saavat aikaan lihomisen tai edes ylläpitävät ylipainoa, pitäisi tehdä jotakin valtavan suurta saavuttaakseen tavoitteensa: Nakkikastike olisi vaihdettava kuiviin kanafileisiin ja parsakaaliin. Karkit olisi vaihdettava hedelmäsalaattiin, jos siihenkään.

Olen itse aina aiemmin vähätellyt maltillisempien muutosten tehoa, mutta sittemmin olen ymmärtänyt, että itseasiassa ne ovat jopa tehokkaampia. Niitä pystyy nimittäin noudattamaan osana normaalia elämää – ja vain noudatetut ohjeet tuovat tuloksia!

Uskon siis vakaasti, että laihtuminen onnistuu aivan yhtä hyvin syömällä nakkikastiketta kuin kanafileitäkin. Nimittäin oleellista ei ole ne muutamat nakinpalat tai jauhonmurut. Paljon oleellisempaa on kaikki se muu, mitä lautaselta löytyy.

Ja lähes yhtä oleellista on, että saa syödä nakkikastiketta, koska se on osa normaalia elämää.

Tekemällä muutokset maltillisemmin niin, ettei käännä kaikkea äärilaidasta toiseen, antaa itselleen siis oikeasti mahdollisuuden luoda uusia pysyviä tapoja. Ja kukapa meistä edes haluaisi pysyvästi luopua kaikesta siitä, mitä on tottunut elämässään tekemään?

Kaikkein oleellisinta on, että ei tarvitsekaan.

3. “Kiellä herkuttelu”

Herkuttelun kieltäminen on lempiaiheeni. Olen nimittäin itse käynyt elämänmittaisen sodan herkkuja vastaan ja luullut monta kertaa jo voittaneeni, mutta ennen pitkää palannut taas takaisin lähtöruutuun.

Syy, minkä takia en koskaan aiemmin pystynyt lopettamaan tai vähentämään herkkujen syömistä pysyvästi, oli yksinkertaisesti se, että yritin tehdä sen kieltämällä.

Yritin tehdä sen luomalla väkinäisesti karkkipäiviä. Yritin sallia itselleni herkut vain juhlissa, vain jos joku tarjoaa… Sääntöjä vilisi, mutta lopulta ainoa sääntö, joka toimi oli se, ettei sääntöjä ollut ollenkaan.

Onnistumiseni myötä olen oppinut, että tärkeää ei olekaan kieltää tai korvata herkkuja vaan päinvastoin jopa sallia ne, mutta rakentaa muiden vaivattomien elämäntapojen avulla sellainen olo, että ei oikeasti halua herkutella! Näissä helpoissa “esivalmisteluissa” on se taika!

Tiedän, olisin itsekin aiemmin hörähtänyt tällaisille puheille.

Saatoin tuohon aikaan syödä päivittäin valtavat määrät karkkia ja keksejä kaikesta kieltämisestäkin huolimatta, mutta nykyään pystyn pitämään niitä molempia viikkotolkulla lojumassa kaapin perällä koskemattomana ilman, että edes ajattelisin niitä.

Jos minä olen onnistunut tässä, siinä voi onnistua kuka tahansa!

4. “Treenaa mahdollisimman paljon”

Jokaiseen laihdutuskuuriini on kuulunut oleellisena osana liikkuminen ja aika äärimmäinen sellainen. Oletukseni oli, että kuluttamalla treenatessa 500 kaloria, voin kirjata sen päiväkirjaani miinukseksi ja olla tyytyväinen suoritukseeni.

En tiedä miksi en koskaan ymmärtänyt, että lähes jokainen kuluttamani kalori palasi takaisin nälkänä. Kun vastustelin nälkää itsekurin avulla pari viikkoa, olin jo miinuskaloreissani niin uupunut, että treenisuunnitelma alkoi väkisinkin lipsua läpi sormien.

Lisäksi, kun liikuntainto ajan ja uupumuksen myötä hiipui, samoin kävi lopulta myös muille hyville elämäntavoille, koska liikkumisen suhteen koettu epäonnistuminen loi tunteen täydellisestä luovuttamisesta.

Taitavasti tehty suunnitelma antaa toki mahdollisuuden liikkua myös paljon, jos niin haluaa. Liikkuminen on silloin varmasti eduksi terveyden, kunnon ja jaksamisen kannalta, mutta laihtumiseen liikunta tuo vain bonuksen.

Tuo bonus voi toki olla tärkeä, mutta ei siksi, että se polttaa kaloreita. Mielummin vaikkapa siksi, että se tehostaa aineenvaihduntaa, saa toimeliaalle tuulelle ja vaikuttaa alitajuisesti kaikkiin niihin valintoihin, joita ruokailun suhteen tekee.

Paljon liikuntaa oleellisempaa on silti syödä hyvin. Liikkumista ei siis tarvitse tehdä ainakaan väkisin tai pakottamalla, vaikka haluaisikin laihtua. Mitään liian väkinäistä kun ei todennäköisesti tule kuitenkaan toteuttamaan riittävän pitkään saavuttaakseen tavoitteensa.

Onneksi sentään vaivattomia ja mukaviakin keinoja on olemassa!

5. “Ryhdistäydy ja ota itseäsi niskasta kiinni”

Olin aina ennen laihdutuskuurin aloittamista tehnyt tarkan suunnitelman, pitänyt karkkipäivän ja kerännyt tahdonvoimani äärimmilleen, jotta voisin aloittaa sitten viikonlopun jälkeen.

Maanantai-aamuna olinkin tahtoa täynnä ja ajatuksissani pyöri jatkuvasti se, mitä saan ja mitä en saa tehdä. Pidin tätä osoituksena omistautumisestani.

Nyt ajattelen mielummin, että tuo kaikki oli mielummin osoitus sitä, että olin aloittanut jotain aivan liian äärimmäistä. Jotain sellaista, mitä en oikeasti ja aidosti halunnut ainakaan vielä siinä vaiheessa tehdä. En ainakaan muuten kuin laihtumisen nimissä.

Niinpä olin samalla aloittanut jotain sellaista, joka tulee todennäköisesti ennen pitkää jäämään taka-alalle, koska elämässä on usein jotain muutakin kuin laihduttaminen.

Mielestäni toimivaa muutosta aloittaessa ei siis tarvitsisi päättää, milloin aloittaa, koska sen voisi aloittaa vaikka heti. Toimiva muutos vetää mukaansa askel kerrallaan niin, ettei halua enää ensimmäisen askelen jälkeen pysähtyä.

Toimivan muutoksen kuuluisi myös sallia jokainen vastaan tuleva joulu, syntymäpäivä ja lauantai. Ne ovat osa elämää eikä elämää tarvitse tai pystykään suorittamaan täydellisesti. Ei edes laihtuakseen.

Mitä voisit tehdä näiden sijaan?

Syödä aina mahasi sopivasti täyteen tavallista ruokaa ja liikkua vain niin paljon, kuin ehdit ja haluat. Silloin teet muutoksen, jonka pystyt paljon varmemmin toteuttamaan!

Tiedän, tämäkin kuulostaa yksinkertaiselta.

Jotta näistä ohjeista huolimatta voisit saavuttaa tehokkaasti tuloksia, olen rakentanut selkeän ja kokonaisvaltaisen yhdeksän askelen valmennusohjelman, jonka avulla pystyt vaikka heti aloittamaan muutoksesi vaivattomasti yksi oleellinen askel kerrallaan ja ottaa terveelliset elämäntavat pysyväksi osaksi elämääsi.

Ne tuovat varmasti vaivattomia tuloksia!

Ilmaiseksi henkilökohtaisia neuvoja…

Koska toivon saavani muutoksesi heti toimivasti käyntiin, haluan antaa sinulle ilmaiseksi vielä henkilökohtaisia neuvoja: Mitä lähtisin muuttamaan juuri sinun tilanteessasi, jotta voisit toteuttaa elämäntapamuutoksesi toimivasti? Siihen saat vastaukset lähettämällä tietoja nykyisistä tottumuksistasi tämän kyselylomakkeen kautta.

Koko kyselyyn vastaaminen vie aikaa 5-10 minuuttia, mutta voit vastata vain haluamassasi laajuudessa. Mitä enemmän tiedän, sitä paremmin pystyn antamaan neuvoja 🙂

Lähde siis heti vastalemaan! 🙂

 

***

Toivottavasti tekstini vei sinunkin ajatuksiasi kohti uusia mahdollisuuksia ja pääset heti muutoksessasi alulle. 🙂

Hymyntäyteisiä päiviä sinulle toivoen,

Jenni
Lääkäri ja valmentaja
IHANNEOLO

Kuulen mielelläni kommenttisi:

4 + 11 =

Facebook
Facebook
Seuraa
Google+
Twitter